
Hotelowe savoir vivre. O czym warto pamiętać?
Dobre wychowanie obowiązuje nas wszędzie – również w hotelach. Niestety, często nie jesteśmy pewni, jak się zachować wobec obsługi hotelowej i innych gości. Poniżej znajduje się lista kilku zasad, których należy przestrzegać.
Jak powinniśmy zachowywać się w hotelu?
Najlepszym podsumowaniem hotelowego savoir-vivre'u jest po prostu uprzejmość względem osób, które mają z nami styczność. Starajmy się nie przeszkadzać innym i zapewnić im tyle komfortu, ile sami oczekiwalibyśmy w danej sytuacji. W tym celu powinniśmy zadbać o:
- Uprzejmość względem obsługi
Zachowujmy się grzecznie wobec pracowników recepcji oraz pokojowych. Bądźmy cierpliwi i nie denerwujmy się, jeżeli będziemy zmuszeni trochę poczekać na obsługę. Stojąc w kolejce, nie zachowujmy się hałaśliwie ani nie rozmawiajmy głośno przez telefon. W ten sposób utrudniamy pracę recepcjonistów i sprawiamy, że oczekiwanie jest przykre dla pozostałych gości.
- Napiwki
Dawanie napiwków określonym pracownikom to nie wyraz naszej hojności – to standardowy i powszechnie przyjęty zwyczaj. Jeżeli skorzystaliśmy z usług odźwiernego, bagażowego, konsjerża – wręczmy im napiwek. To samo dotyczy osób porządkujących nasze pokoje – pieniądze dla nich powinny znajdować się w widocznym miejscu.
Jeżeli korzystamy z części restauracyjnej, zapłaćmy również kelnerowi – kwota powinna obejmować 10-20% rachunku.
- Spokojne zachowanie i przestrzeganie ciszy nocnej
W częściach wspólnych – takich jak restauracja, poczekalnia czy korytarze – zachowujmy się z umiarem i nie rozmawiajmy zbyt głośno. Jeżeli podróżujemy z dziećmi, nie pozwólmy, by biegały wszędzie swobodnie i przeszkadzały innym gościom. Po godzinie 22:00 należy ograniczyć hałaśliwe zachowania – nie krzyczmy więc, nie oglądajmy głośno telewizji ani nie słuchajmy muzyki. Takie dźwięki są dobrze słyszalne w sąsiednich pokojach, przez co komfort zajmujących je osób zostaje zaburzony.
- Właściwe korzystanie z pokoju
Jeżeli lubimy zbierać pamiątki hotelowe, pamiętajmy, że wyjeżdżając, możemy wziąć ze sobą wyłącznie przedmioty jednorazowego użytku – takie jak woda mineralna w butelce, kosmetyki, czepki kąpielowe czy w niektórych przypadkach jednorazowe kapcie. Jeżeli w pokoju znajdują się gadżety reklamowe, takie jak np. długopisy, także możemy je zabrać. Nie wolno nam wziąć kubków, wieszaków, szlafroków, ręczników, ani tym bardziej pościeli czy elementów dekoracji. Opuszczając pokój, dopilnujmy, by w miarę możliwości znajdował się w takim stanie, w jakim go zastaliśmy.
- Palenie papierosów
W hotelach zwykle obowiązuje zakaz palenia. Jego przestrzeganie nie jest jednak związane wyłącznie z komfortem innych osób obecnych w hotelu. Palenie w pokoju lub pomieszczeniu wspólnym może aktywować czujnik przeciwpożarowy, zmuszając wszystkich obecnych do podjęcia środków bezpieczeństwa. Jeżeli nie jesteśmy w stanie powstrzymać się od palenia, zapytajmy obsługę o przeznaczone do tego miejsca.